2011. április 15., péntek

Intervallum edzés (HIIT)

Sok éve már, hogy szobabiciklink van otthon. Bevallom, hogy nálam nagyon változó, hogy mennyit és milyen gyakran használom. Olyan ez, mint a hullámvasút: egyszer fent, egyszer lent. Vannak időszakok, amikor rendkívül intenzíven, és huzamosabb ideig használom (hónapokig akár), aztán vannak azok az időszakok, amikor fél-1 évig rá sem nézek. Ez nagyon rossz hozzáállás, és senkinek sem ajánlom :)
A szobabicikli ugyanis nagyszerű kardió-eszköz. Intenzíven megmozgat, és remekül lehet vele fogyni, és nem utolsó szempont, hogy jó kikapcsolódás.

Mivel ma délután már nem volt kedvem kimozdulni a lakásból, hogy spinningre menjek, ezért leporoltam a hűséges bicajt, és életemben először kipróbáltam az ún. intervallum edzést (High-Intensity Interval Training). Ennek a lényege, hogy pár percig bemelegítésképpen tekerünk, majd mindent beleadva egy adott ideig hajtunk, ahogy csak bírunk. Ezután egy adott hosszúságú laza tekerés következik, majd mindent kezdünk elölről.

Tehát maga az edzés ilyen körökből áll. Nos, én ezen oldal tanácsa alapján fél perc intenzív és másfél perc laza tekeréssel indítottam, mindezt megismételve kilencszer. Ez picit kevesebb volt, mint 20 perc (a bemelegítést és levezetést nem számolva), de őszintén szólva nagyon megdolgoztatott. Abszolút sikeresnek éreztem, és ugyan van hová fejlődni, de nagyon élveztem, és jól jött a mai fáradtra sikeredett napom után.

Már nem először olvastam az intervallum edzésről egyébként, évek óta hallok róla itt-ott, csak még sosem próbáltam. Természetesen nem csak biciklire lehet alkalmazni, és ha minden igaz, nagyon hatásos. 

Találtam egy igen jó kis cikket az egyenletes intenzitású edzés és az intervallum edzés előnyeiről és hátrányairól, szerintem érdemes elolvasni. Nem szeretnék részletekbe bocsátkozni, de annyit mindenképp meg szeretnék jegyezni, hogy a HIIT-et nem szabad minden nap végezni! Továbbá kezdők számára sem ezt ajánlanám. 
Mindennek ellenére nekem nagyon bejött, biztos fogom csinálni heti párszor.

2 megjegyzés:

  1. Szia! megint én :) tök jó h segítesz ebben a myfitness dolgoban, állati lelkesítő a blogod és csak most találtam meg....Egyébként én futottam 3 hónapig és a kalóriát is figyeltem de sajna változás nagyon nem következett be csak vastagodott a combom. Viszont ahogy látom Neked a spinracing bejött?!attól nem vastgodtál meg? mert én nagyon félek attól h még nagyobb leszek :P

    VálaszTörlés
  2. Nem voltam egyébként sokszor spinracaingen, de szerintem nagyon szuper, és mióta "fogyózom'' (tehát ebben minden mozgásforma benne van, amit csináltam), vékonyodott a combom!

    Számomra a comb az egyik legproblémásabb terület, és nagyon bánom, hogy a kezdetekkor nem mértem le centiben, mert tényleg látható a változás!

    Szóval :)) Egyébként nem lehet, hogy izmosodtál? Vagy nem lehet, hogy túl kevés kalóriát vittél be? Sokszor ez is előfordul, és az sem jó. Írok ma az MFP-ről, ott is fogom majd írni, hogy ha a program pl. 1200 kalóriát ír elő neked (mint például nekem is :), akkor azt tartani kell. Nem szabad alá menni. Jó, persze néha ez is előfordul, de azért oda kell figyelni rá :)

    Van még egy dolog: az MFP-seknek kb. 2 nagy tábora van: az egyik azt mondja, hogy az edzéssel elégetett kalóriákat vissza kell enni, a másik pedig azt, hogy nem.

    Én úgy vagyok vele, hogy ha mindent nem is, egy részét mindenképpen visszaeszem. De az 1200 kalóriát mindenképp tartom :) Annál kevesebbet igyekszem nem enni.

    A másik: az sem mindegy egészen, hogy miket ettél. Szóval érdemes ''jó'' dolgokat enni (zöldség, gyümölcs, sovány húsok, tejtermékek, stb).

    Persze (nyilván ez csak az én véleményem, nem kell rám hallgatni :) ehetsz mindent, de ha az 1200 kalória minden nap pl. hambiból jön, az nem lesz annyira jó a szervezetednek :)

    Igen: az MFP a szénhidrátra, zsírra, sóra is külön keretet ad meg. Nyilván ezt egy kicsit nehezebb számolni, mert eszel egy pörköltet mondjuk, honnan tudod, mennyi a zsírtartalma?

    Hát, ez nem olyan egyszerű kérdés, de meg kell próbálni google segítségével rákeresni a neten, ha eszel valamit.

    Meg én úgy vagyok vele, hogy inkább több kcal-t, meg stb-t írjak be a táblázatba, mint kevesebbet. Mert ugye egészen pontosan csak azt fogod tudni megmondani, amit vagy te főztél (és kiszámoltad grammra, hogy mit tettél bele, meg ezeknek a kalóriáját), vagy rá van írva (ugye ez csak a csomagolt termékeknél játszik).

    A másik: mennyit sportoltál mellett? Az sem mindegy :)

    És még valami: esetleg nincs valami betegséged? Sajnos ez is probléma lehet :S De szerintem valahol máshol van a hiba, szóval ne ijedj meg, csak ez is így felvetés volt ;)

    VálaszTörlés